Форми виховної роботи
Форми виховної роботи - це конкретні засоби організації позаурочної діяльності учнів під керівництвом педагога. Існує чимало форм виховної роботи: деякі методисти налічують 1200, інші - 4200. Класифікація їх також різна. Одна з них, згідно з твердженням В. В. Воронова, має за основу головні засоби виховного впливу: слово, переживання, дія, гра, психологічна вправа. Враховуючи це, можна - виділити п'ять типів форм виховної роботи: словесно-логічний, образно-художній, трудовий, ігровий та психологічний.
Словесно-логічні форми виховної роботи. Головний засіб впливу при застосуванні цих форм - слово; в основі лежать обмін інформацією, обговорення проблем, висловлювання думок і пропозицій, звіти, повідомлення учнів. До словесно-логічних форм виховної роботи належать бесіди, дискусії, диспути, збори, конференції, лекції тощо.
В основі образно-художніх форм виховної роботи лежить такий засіб впливу, як спільне або індивідуальне естетичне переживання. До цього типу належать концерти, вистави, свята, літературні вечори, конкурси, виставки, а також екскурсії та походи.
Основний засіб впливу при застосуванні трудових форм позакласної роботи - діяльність. До цих форм позакласної роботи належать прибирання класу, закріплених територій, організація трудових десантів та інших форм трудової діяльності колективу.
Гра є засобом впливу ігрових форм виховної роботи. Гра - це уявна або реальна діяльність дитини під час відпочинку, розваг або навчання. Ігри бувають сюжетні, рольові, ділові, розважальні, спортивні, пізнавальні, конкурсні.
Психологічний тип позакласної роботи охоплює форми, у яких використовуються елементи тренінгу, методи практичної психології. Це можуть бути лекції, бесіди, різноманітні тренінги, психологічні вправи або консультації.
До вибору форм виховної роботи класний керівник має підходити творчо, враховуючи особливості даного колективу. Оптимальним є використання всіх засобів виховного впливу.
|