Функції та зміст роботи класного керівника
1. Аналітична функція:
- вивчення індивідуальних особливостей дітей і підлітків;
- вивчення та аналіз стану й умов сімейного виховання кожного вихованця;
- аналіз та оцінка рівня вихованості особистості та колективу;
- вивчення та аналіз становлення та формування колективу класу;
- вивчення та аналіз виховних можливостей педагогічного колективу;
- вивчення та аналіз виховних впливів оточуючого середовища на учнів класу, аналіз виховної цінності проведеної справи.
2. Прогностична функція
- передбачення результату наміченої справи або виховного впливу;
- прогнозування рівнів індивідуального розвитку учнів;
- прогнозування етапів становлення та формування колективу;
- побудова моделі виховної підсистеми (або мікросистеми), що відповідає виховній системі школи;
- визначення ближніх і дальніх перспектив життя та діяльності учнів, колективу;
- передбачення наслідків стосунків, що складаються в дитячому колективі (між вихованцями, між педагогами та вихованцями, між вихованцями, педагогами та батьками учнів тощо).
3. Організаційно-координуюча функція:
- вивчення особливостей розвитку кожної дитини, її особливості, емоційного самопочуття, відображення всіх даних у психолого-педагогічній карті;
- допомога вихованцям у навчальній діяльності;
- допомога й співробітництво в плануванні та організації суспільне значимої різноманітної діяльності дітей і підлітків згідно з віковими потребами й вимогами класного життя;
- допомога й співробітництво в діяльності органів самоврядування, розвиток класного самоврядування з метою прищеплення навичок самоорганізації, відповідальності, готовності та вміння приймати життєві рішення;
- ндивідуальний вплив на кожного учня та колектив як суб'єкт цієї діяльності; сприяння вихованцям в отриманні додаткової освіти через систему гуртків, клубів, секцій, об'єднань, що організуються як в школі, так і поза школою;
- створення умов для самовиховання та саморозвитку особистості вихованців, організація спільно зі шкільним психологом психологічної освіти учнів;
- захист прав і свобод вихованця;
- організація взаємодії з сім'ями учнів: проведення батьківських зборів, консультацій для батьків, залучення батьків для допомоги школі, здійснення миттєвого контакту з батьками у випадку надзвичайних пригод, що загрожують здоров'ю та життю дітей;
- організація взаємодії в роботі малої педради з проблем учнів свого класу, відвідування уроків учителів - предметників;
- участь у роботі педрад, адміністративних і методичних нарад;
- допомога та співробітництво у взаємодії із позашкільними виховними закладами;
- сприяння професійному самовизначенню випускника, підведення його до свідомого вибору професії;
- стимулювання творчої, інноваційної діяльності як учнів, так і педагогів, батьків учнів; координація виховних зусиль педагогів класу, психологів, інших соціальних працівників;
- відповідальність за життя, здоров'я та безпеку дітей під час позаурочних заходів;
- організація харчування, чергування по класу, чергування по школі, літньої трудової практики з підготовки школи до нового навчального року, організація трудових справ;
- ведення документації (класний журнал, облік відвідування, щоденники учнів, особисті справи учнів, план роботи класного керівника, психолого-педагогічна карта);
- участь у створенні оптимальних матеріально-побутових умов для позаурочної діяльності, виховної роботи.
4. Комунікативна функція:
- допомога у встановлені та регулюванні міжособистісних стосунків в дитячому та підлітковому середовищі, допомога в розвитку спілкування, допомогти кожному адаптуватися в колективі, завоювати визнання, посісти серед однолітків соціальний статус, що його задовольняє;
- побудова оптимальних взаємостосунків „учитель - учень”, „учитель - батьки”, „батьки - учень”;
- допомога учням в налагодженні стосунків з оточуючими людьми, соціумом;
- сприяння налагодженню та підтриманню сприятливого психологічного клімату для колективу в цілому і для кожного окремого вихованця в класі.
Класний керівник - це творець цікавих і різноманітних форм роботи, орієнтується на пріоритет деяких форм роботи із сучасним школярем:
— дискусійних, ігрових, змагальних;
— творчої праці, художньої творчості, рольового тренінгу;
— психологічних (що дозволяють дитині усвідомити самого себе).
Необхідно відзначити, що кількість форм колективної та групової діяльності неосяжна. Вибір і створення нових форм визначаються як цілями виховання окремого колективу, так і конкретними обставинами.
Класному керівнику в процесі роботи рекомендується постійно створювати спеціальну картотеку виховних заходів, її наявність значно полегшить працю класного керівника.
|